Kontrole prowadzone w podległych urzędach województwa warmińsko-mazurskiego w 2023 r.

Kontrole prowadzone w podległych urzędach województwa warmińsko-mazurskiego w 2023 r.

Kontrole prowadzone w podległych urzędach województwa warmińsko-mazurskiego w 2023 r.

Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a), uwzględniając ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902), Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie udostępnia informację o kontrolach przeprowadzonych w 2023 r. w komórkach organizacyjnych Izby oraz w podległych urzędach.

Kontrole zostały przeprowadzone na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 224.) oraz w oparciu o regulację wewnętrzną, wydaną przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie.

Nadrzędnym celem przeprowadzonych kontroli było zbadanie prawidłowości realizowanych zadań określonych w regulaminach organizacyjnych, dokonanie oceny pracy kontrolowanych jednostek oraz weryfikacja informacji z otrzymanych zawiadomień i doniesień.

Niniejsza informacja obejmuje swym zakresem zarówno kontrole rozpoczęte i zakończone w 2023 r. (16 kontroli), jak i kontrole rozpoczęte w 2022 r., a zakończone w 2023 r. (6 przypadków). Ogółem, w 2023 r. przeprowadzono 22 kontrole, w tym 15 kontroli planowych i 7 kontroli poza planem (kontrole doraźne, uproszczone). W 2023 roku prowadzono kontrole: w urzędach skarbowych (16), Warmińsko - Mazurskim Urzędzie Celno - Skarbowym w Olsztynie (4) oraz w komórkach organizacyjnych Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie (2).

Tematyka przeprowadzonych w 2023 r. kontroli planowych (15) ze wskazaniem jednostek kontrolowanych:

  1. Prawidłowość i zasadność prowadzenia postępowania w sprawach o udzielenie zamówienia publicznego, którego wartość nie przekracza kwoty 130 000 zł netto, określonej w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy PZP w oparciu o uregulowania wewnętrzne, bez konieczności stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych.
    • Dział Zamówień Publicznych
  2. Prawidłowość i terminowość dokonywania zwrotów nadpłat w podatku dochodowym od osób fizycznych.
    • Urząd Skarbowy w Iławie
  3. Prawidłowość planowania, realizacji, dokumentowania oraz wykorzystywania wyników kontroli podatkowych w postępowaniach podatkowych.
    • Warmińsko - Mazurski Urząd Skarbowy w Olsztynie
  4. Prawidłowość dokonywania nabycia sprawdzającego, w tym w szczególności dokumentowania przebiegu oraz pobierania i rozliczania środków pobranych w ramach zakupu kontrolowanego.
    • Urząd Skarbowy w Giżycku
    • Urząd Skarbowy w Elblągu
  5. Prawidłowość i terminowość działania organu w zakresie wykreślania podatników z rejestru podatników VAT.
    • Urząd Skarbowy w Kętrzynie
    • Urząd Skarbowy w Działdowie
  6. Prawidłowość działań podjętych w toku postępowań egzekucyjnych.
    • Urząd Skarbowy w Nidzicy
    • Urząd Skarbowy w Giżycku
  7. Prawidłowość prowadzenia postępowań podatkowych i czas ich trwania.
    • Urząd Skarbowy w Piszu
  8. Egzekucja mandatów karnych
    • Urząd Skarbowy w Szczytnie
  9. Weryfikacja wykorzystania przez użytkowników uprawnień w systemach informatycznych do realizacji zadań statutowych oraz celów służbowych.
    • Urząd Skarbowy w Iławie
    • Urząd Skarbowy w Ostródzie
  10. Prawidłowość potwierdzania wywozu towarów oraz wprowadzania danych w ramach elektronicznego systemu rejestracji dokumentów „Zwrot VAT dla Podróżnych" (TAX FREE) w Oddziale Celnym w Grzechotkach.
    • Warmińsko - Mazurski Urząd Celno - Skarbowy w Olsztynie
  11. Weryfikacja wykorzystania przez użytkowników WRO - System danych do realizacji celów i zadań statutowych jednostki.
    • Warmińsko - Mazurski Urząd Celno - Skarbowy w Olsztynie

W wyniku przeprowadzenia 15 kontroli planowych, w przypadku 10 kontroli stwierdzono wystąpienie uchybień i/lub nieprawidłowości, w 5 przypadkach działalność kontrolowanej jednostki oceniono pozytywnie.

Tematyka przeprowadzonych w 2023 r. kontroli poza planem (7) ze wskazaniem jednostek kontrolowanych:

  1. Prawidłowość i terminowość realizacji zadań przez Partnera Personalnego.
    • Jednoosobowe Stanowisko Partnera Personalnego
  2. Weryfikacja informacji dotyczących nieprawidłowości w zakresie prowadzenia egzekucji administracyjnej, zawartych w doniesieniu z dnia 14 października 2022 r.
    • Urząd Skarbowy w Nowym Mieście Lubawskim
  3. Weryfikacja informacji dotyczącej nieuprawnionego sprawdzania danych w dostępnych systemach informatycznych przez pracownika Urzędu Skarbowego w Nowym Mieście Lubawskim zawartych w wezwaniu z 25 października 2022 r.
    • Urząd Skarbowy w Nowym Mieście Lubawskim
  4. Weryfikacja informacji dotyczącej naruszenia zasad etyki korpusu służby cywilnej oraz niedopełnienia obowiązków służbowych i przekroczenia uprawnień przez pracownika Urzędu.
    • Urząd Skarbowy w Iławie
  5. Weryfikacja informacji dotyczących nieprawidłowości w zakresie prowadzenia egzekucji administracyjnej, zawartych w piśmie organu nadzoru z dnia 31 maja 2023 r.
    • Urząd Skarbowy w Ostródzie
  6. Weryfikacja prawidłowości przechowywania, użytkowania i gospodarowania uzbrojeniem (1 kontrola).
    • Warmińsko - Mazurski Urząd Celno - Skarbowy w Olsztynie
  7. Weryfikacja informacji dotyczącej naruszenia obowiązków służbowych przez funkcjonariusza OC Korsze zawartych w pismach z 16 i 23 lipca 2023 r.
    • Warmińsko – Mazurski Urząd Celno - Skarbowy w Olsztynie

W wyniku przeprowadzenia 7 kontroli w trybie uproszczonym, w przypadku 5 kontroli stwierdzono wystąpienie uchybień i/lub nieprawidłowości, w 2 przypadkach działalność kontrolowanej komórki i jednostki oceniono pozytywnie.

W związku z dokonanymi ustaleniami, Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień oraz zminimalizowania ryzyka ich wystąpienia w przyszłości - wydał stosowne zalecenia pokontrolne. Dodatkowo, zobowiązał kierowników jednostek kontrolowanych do przedstawienia informacji potwierdzających ich wykonanie, jak również do wskazania działań podjętych w celu poprawy funkcjonowania jednostki w badanym zakresie.

Pliki do pobrania

bip

Informacje o publikacji dokumentu

 
Data utworzenia: 10.02.2024 Data publikacji: 10.02.2024 13:41 Data ostatniej modyfikacji: 10.02.2024 13:41
Autor: nadkom. Monika Cimoch Osoba publikująca: Wojciech Wierzbicki Osoba modyfikująca: Wojciech Wierzbicki
Rejestr zmian