Zarządzenie Nr 70 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej (link otwiera nowe okno w innym serwisie) wyróżnia zasady służby cywilnej (§ 1 zarządzenia), rozumiane jako reguły prawidłowego funkcjonowania tej służby, oraz zasady etyki korpusu służby cywilnej (§ 13 zarządzenia), nakierowane bardziej na ochronę wartości, które leżą u podstaw systemu polskiej służby cywilnej.
Wytyczne w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej jest to otwarty katalog zasad określony w rozdziale I zarządzenia. W zarządzeniu przedstawia się zasady służby cywilnej (§ 2- 10 zarządzenia) poprzez wskazanie w sposób ogólny i przykładowy implikacji zasad w sferze właściwego i godnego zachowania się członka korpusu służby cywilnej podczas wykonywania zadań.
Zasady służby cywilnej
- zasada legalizmu, praworządności i pogłębiania zaufania obywateli do organów administracji publicznej,
- zasada ochrony praw człowieka i obywatela,
- zasada i bezinteresowności,
- zasada jawności i przejrzystości,
- zasada dochowania tajemnicy ustawowo chronionej,
- zasada profesjonalizmu,
- zasada odpowiedzialności za działania lub zaniechanie działania,
- zasada racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi,
- zasada otwartości i konkurencyjności naboru.
Zasady etyki korpusu służby cywilnej (§ 13 zarządzenia), są nakierowane na ochronę wartości, które leżą u podstaw systemu polskiej służby cywilnej. Nie mogą pozostawać w oderwaniu od podstawowych zasad korpusu, w szczególności wyrażonych w Konstytucji, i nie mogą również nie brać pod uwagę ogólnych norm moralnych, jak i standardów zachowań w korpusie już uznanych za właściwe.
Zasady etyki korpusu służby cywilnej
- zasada godnego zachowania,
- zasada służby publicznej,
- zasada lojalności,
- zasada neutralności politycznej,
- zasada bezstronności,
- zasada rzetelności.
Zasady etyki Funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej
Zasady etyki funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej stanowią załącznik do zarządzenia nr 1 Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 4 stycznia 2019 roku w sprawie Zasad etyki funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej.
Dbając o dobro Rzeczypospolitej Polskiej, mając na uwadze doniosłość realizowanych zadań i odpowiedzialność wynikającą z pełnienia misji publicznej przyjmuje się następujące wartości najważniejsze dla Służby Celno-Skarbowej i zasady etyki służące ich realizacji:
PRAWORZĄDNOŚĆ – funkcjonariusz działa na podstawie przepisów i w granicach prawa. Realizując tę wartość funkcjonariusz w szczególności:
- zna i stosuje obowiązujące przepisy prawa,
- kieruje się interesem publicznym i słusznym interesem strony;
UCZCIWOŚĆ - funkcjonariusz postępuje zgodnie z regułami prawnymi, społecznymi i etycznymi. Realizując tę wartość funkcjonariusz w szczególności:
- rozpoznaje konflikty interesów, kierując się prawem `i zasadami etyki, chroni służbę i przeciwdziała korupcyjnym zagrożeniom,
- na swoim stanowisku pracy kieruje się wyłącznie dobrem służby i powierzonymi zadaniami;
PROFESJONALIZM - funkcjonariusz postępuje zgodnie z najwyższymi standardami pełnienia służby. Realizując tę wartość funkcjonariusz w szczególności:
- rzetelnie i efektywnie wykonuje powierzone zadania,
- jest zdyscyplinowany,
- identyfikuje się z celami i misją organizacji,
- systematycznie podnosi kompetencje i kwalifikacje zawodowe,
- przestrzega zasad kultury osobistej, jest zadbany i schludny,
- stosując środki przymusu bezpośredniego i używając broni palnej zachowuje szczególną rozwagę i przestrzega praw człowieka,
- pamięta, że noszenie munduru obliguje do godnego zachowania w służbie i poza nią;
GODNOŚĆ – funkcjonariusz szanuje godność ludzką oraz przestrzega i chroni prawa każdego człowieka. Realizując tę wartość funkcjonariusz w szczególności:
- szanuje każdego człowieka,
- wystrzega się wszelkich uprzedzeń,
- dba o zachowanie neutralności politycznej,
- w czasie służby i poza nią postępuje w sposób budujący prestiż służby i dobre imię funkcjonariuszy;
WSPÓŁPRACA – funkcjonariusz współdziała w organizacji przy realizacji zadań i osiąganiu celów. Realizując tę wartość funkcjonariusz w szczególności:
- angażuje się w pracę zespołową,
- uczestniczy w rozwiązywaniu problemów organizacji,
- dzieli się wiedzą i doświadczeniem,
- szanuje odmienne zdania i opinie współpracowników,
- przyjmuje odpowiedzialność za wyniki pracy własnej, zespołu zadaniowego i współpracowników,
- dba o relacje i dobrą atmosferę w trakcie realizacji zadań;
ODPOWIEDZIALNOŚĆ – funkcjonariusz podejmuje decyzje mając świadomość konsekwencji własnego działania lub zaniechania. Realizując tę wartość funkcjonariusz w szczególności:
- należycie wypełnia obowiązki,
- bierze pod uwagę konsekwencje swoich decyzji, działań i zaniechań;
BEZSTRONNOŚĆ – wykonując obowiązki służbowe funkcjonariusz jednakowo traktuje podmioty w tej samej sytuacji prawnej. Realizując tę wartość funkcjonariusz w szczególności:
- zachowuje obiektywizm,
- nie ulega naciskom, nie kieruje się preferencjami oraz osobistymi przekonaniami,
- nie dopuszcza do konfliktu interesów, nie daje podstaw do podejrzeń o stronniczość lub interesowność.