Kontrole prowadzone w podległych urzędach województwa warmińsko-mazurskiego w 2019 r.

Kontrole prowadzone w podległych urzędach województwa warmińsko-mazurskiego w 2019 r.

Kontrole prowadzone w podległych urzędach województwa warmińsko-mazurskiego w 2019 r.

Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a), uwzględniając ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie udostępnia informacje o kontrolach przeprowadzonych w 2019 r. w podległych urzędach skarbowych, urzędzie celno-skarbowym oraz w komórkach organizacyjnych tut. Izby Administracji Skarbowej.

Przedmiotowe kontrole zostały przeprowadzone na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej oraz w oparciu o regulacje wewnętrzne, wydane przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie.

Niniejsza informacja obejmuje swym zakresem zarówno kontrole rozpoczęte i zakończone w 2019 r. (29 kontroli), jak i kontrole rozpoczęte w 2018 r., a zakończone w 2019 r. (6 przypadków).

Ogółem, w 2019 r. przeprowadzono 35 kontroli w 12 podległych jednostkach:

  1. Urząd Skarbowy w Braniewie – 1 kontrola,
    • Egzekucja administracyjna – kontrola w trybie zwykłym
  2. Urząd Skarbowy w Działdowie – 1 kontrola,
    • Pobór zobowiązań – kontrola w trybie zwykłym
  3. Urząd Skarbowy w Ełku – 2 kontrole,
    • Pobór zobowiązań – kontrola w trybie zwykłym
    • Zwroty w podatku od towarów i usług – kontrola w trybie zwykłym
  4. Urząd Skarbowy w Elblągu – 1 kontrola,
    • Rozliczenia w podatku akcyzowym – kontrola w trybie zwykłym
  5. Urząd Skarbowy w Giżycku – 1 kontrola,
    • Rozliczenia w podatkach – kontrola w trybie uproszczonym
  6. Urząd Skarbowy w Kętrzynie – 2 kontrole,
    • Dokumentacja służbowa – kontrola w trybie zwykłym
    • Rozliczenia w podatku od spadków i darowizn, czynności cywilnoprawnych oraz odpłatnego zbycia nieruchomości  – kontrola w trybie zwykłym
  7. Urząd Skarbowy w Nowym Mieście Lubawskim – 1 kontrola,
    • Egzekucja administracyjna  – kontrola w trybie zwykłym
  8. Urząd Skarbowy w Olsztynie – 2 kontrole,
    • Bezpośrednia obsługa podatnika  – kontrola w trybie zwykłym
    • Rozliczenia w podatku akcyzowym  – kontrola w trybie zwykłym
  9. Urząd Skarbowy w Ostródzie – 3 kontrole,
    • Zwroty w podatku od towarów i usług – kontrola w trybie zwykłym
    • Rozliczenia w podatkach – 2 kontrole w trybie uproszczonym
  10. Urząd Skarbowy w Piszu – 1 kontrola,
    • Sprawy karne skarbowe – kontrola w trybie zwykłym
  11. Urząd Skarbowy w Szczytnie – 1 kontrola,
    • Zwroty w podatku od towarów i usług – kontrola w trybie zwykłym
  12. Warmińsko-Mazurski Urząd Celno-Skarbowy w Olsztynie – 19 kontroli.
    • Dokumentacja służbowa – kontrola w trybie zwykłym
    • Gospodarowanie uzbrojeniem – 7 kontroli w trybie zwykłym
    • Kontrola celno-skarbowa – 3 kontrole w trybie zwykłym
    • Sprawy karne skarbowe – 2 kontrole w trybie zwykłym
    • Dokumentacja służbowa, Kontrola celno-skarbowa, Zwroty w podatku od towarów i usług – 6 kontroli w trybie uproszczonym

Tematyka kontroli przeprowadzonych w 2019 r. w trybie zwykłym:

  1. Prawidłowość realizacji zadań w zakresie wydawania zaświadczeń o niezaleganiu;
  2. Zasadność i prawidłowość wykorzystywania samochodów prywatnych do celów służbowych;
  3. Weryfikacja przekazanych informacji dotyczących nieprawidłowości przy przekazywaniu środków pieniężnych do kasy;
  4. Prawidłowość prowadzonych postępowań egzekucyjnych pod kątem szybkości podejmowania działań;
  5. Weryfikacja prawidłowego przechowywania, użytkowania i gospodarowania uzbrojeniem
    w magazynie broni;
  6. Weryfikacja prawidłowości odpraw prowadzonych w oddziale celnym w ruchu towarowym na kierunku wjazd do RP;
  7. Prawidłowość realizacji zastrzeżeń w systemie SOC-O w oddziale celnym;
  8. Działania podejmowane przez organ podatkowy w przedmiocie monitorowania zaległości podatkowych objętych ryzykiem przedawnienia;
  9. Weryfikacja czynności sprawdzających pod kątem ich poprawności i kompletności, realizowanych w urzędach skarbowych w obszarze podatku akcyzowego;
  10. Prawidłowość postepowania organu podatkowego w zakresie weryfikacji rozliczeń podatników z tytułu podatku od spadków i darowizn, czynności cywilnoprawnych oraz odpłatnego zbycia nieruchomości;
  11. Prawidłowość prowadzenia spraw karnych skarbowych oraz sposób wykorzystania pozytywnych wyników kontroli podatkowych w postępowaniu karnym skarbowym;
  12. Terminowość i prawidłowość weryfikacji zwrotów podatku od towarów i usług;
  13. Poprawność akceptacji zwrotów VAT szczególnie wobec podmiotów zakwalifikowanych do grupy podwyższonego ryzyka – mająca na celu ujawnienie i zapobieganie prób wyłudzeń podatkowych.

W wyniku przeprowadzenia 26 kontroli w trybie zwykłym, w przypadku 15 kontroli stwierdzono wystąpienie nieprawidłowości i/lub uchybień. Jednocześnie, w odniesieniu do 18 kontroli, Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie – mając na celu usunięcie stwierdzonych błędów oraz zminimalizowanie ryzyka wystąpienia nieprawidłowości/uchybień w przyszłości – wydał stosowne zalecenia pokontrolne. Dodatkowo, zobowiązał Naczelników właściwych urzędów do przedstawienia informacji potwierdzających ich wykonanie, jak również do wskazania działań podjętych w celu poprawy funkcjonowania jednostki w badanym zakresie.

W przypadku, gdy stwierdzone naruszenia zostały usunięte przez kontrolowanego w toku prowadzonej kontroli i/lub podjęto stosowne środki zaradcze, odstąpiono od formułowania zaleceń pokontrolnych.

Tematyka kontroli przeprowadzonych w 2019 r. w trybie uproszczonym:

  1. Weryfikacja prawidłowości działań podejmowanych przez Naczelnika urzędu w sprawie podatnika;
  2. Weryfikacji informacji wskazanych w piśmie, które wpłynęło do Ministerstwa Finansów
    w dniu 24.04.2019 r., w szczególności prawidłowości weryfikacji zeznań PIT (przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych) oraz zeznań CIT (od osób prawnych), z których wynika nadpłata, złożonych w wybranym okresie;
  3. Weryfikacja informacji wskazanych w piśmie z dnia 6 marca 2019 r. przez jednego
    z kierowników urzędu;
  4. Prawidłowość i rzetelność sporządzania sprawozdawczości z zakresu działalności urzędu;
  5. Prawidłowość przekazywania pojazdów zajętych przez oddział celny do właściwego magazynu depozytowego;
  6. Weryfikacja prawidłowości czynności podjętych przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej obsługujących urządzenie rentgenowskie w oddziale celnym przy odprawie samochodu osobowego;
  7. Prawidłowość funkcjonowania poszczególnych komórek urzędu w zakresie kontroli realizowanych w oparciu o przepisy ustawy  z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów;
  8. Prawidłowość i skuteczność przeprowadzenia kontroli szczegółowych wybranych pojazdów w oddziale celnym;
  9. Prawidłowość potwierdzania wywozu towarów oraz wprowadzania danych w ramach elektronicznego systemu rejestracji dokumentów „Zwrot VAT dla Podróżnych" w oddziale celnym.

W wyniku przeprowadzenia 9 kontroli w trybie uproszczonym, w przypadku 7 kontroli stwierdzono wystąpienie nieprawidłowości i/lub uchybień. Jednocześnie, w odniesieniu do 6 kontroli, Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie – mając na celu usunięcie stwierdzonych błędów oraz zminimalizowanie ryzyka wystąpienia nieprawidłowości/uchybień w przyszłości – wydał stosowne zalecenia pokontrolne. Dodatkowo, zobowiązał Naczelników właściwych urzędów do przedstawienia informacji potwierdzających ich wykonanie, jak również do wskazania działań podjętych w celu poprawy funkcjonowania jednostki w badanym zakresie. W przypadku, gdy stwierdzone naruszenia zostały usunięte przez kontrolowanego w toku prowadzonej kontroli i/lub podjęto stosowne środki zaradcze, odstąpiono od formułowania zaleceń pokontrolnych.

bip

Informacje o publikacji dokumentu

 
Data utworzenia: 05.08.2020 Data publikacji: 05.08.2020 13:48 Data ostatniej modyfikacji: 02.09.2021 11:00
Autor: Aneta Ostapkowicz Osoba publikująca: Katarzyna Cwalina Osoba modyfikująca: Katarzyna Cwalina
Rejestr zmian