Rozpatrywanie skarg i wniosków w Izbie Administracji Skarbowej w Olsztynie
Informacje ogólne:
Każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej (art. 63 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
Skargi i wnioski winny być sporządzone w języku polskim (art. 27 Konstytucji RP) oraz art. 4 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim
Korespondencja kierowana do organów administracji publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej powinna być sporządzona w języku polskim, jako języku urzędowym, bądź do skargi lub wniosku powinien być złożony jej uwierzytelniony przekład.
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez jednostki organizacyjne nadzorowane przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie albo ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności, dotyczące jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie, sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, czy lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Skargi i wnioski są przyjmowane i rozpatrywane na podstawie przepisów Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Skargi i wnioski na działanie jednostek podległych Dyrektorowi Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie można wnosić:
- poprzez złożenie pisma bezpośrednio w siedzibie Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie przy ul. Al. Marszałka J. Piłsudskiego 59A, 10-950 Olsztyn w dni robocze od poniedziałku do piątku, w godzinach urzędowania (7.15–15.15), w kancelarii (parter) lub w sekretariacie (2 piętro).
- drogą pocztową na adres: Izba Administracji Skarbowej w Olsztynie, Al. Marszałka J. Piłsudskiego 59A, 10-950 Olsztyn.
- faksem pod nr tel. fax: (89) 534 32 20,
- pocztą elektroniczną na adres mailowy: ias.olsztyn@mf.gov.pl,
- elektroniczną skrzynką podawczą ePUAP: Skrzynka podawcza Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie (link otwiera nowe okno w innym serwisie)
Skargi i wnioski można również składać w każdej jednostce organizacyjnej Krajowej Administracji Skarbowej podległej organizacyjnie Izbie Administracji Skarbowej w Olsztynie w godzinach urzędowania, wg zasad ich składania przewidzianych dla danej jednostki. Skargi oraz wnioski powinny zawierać: imię, nazwisko (nazwę) oraz adres wnoszącego skargę lub wniosek.
Bez tych danych skarga lub wniosek nie będą mogły być rozpatrzone. Skarg i wniosków nie można złożyć telefonicznie.
Na podstawie § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
W przypadku ustnego wniesienia skargi lub wniosku wyznaczony przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie pracownik sporządza protokół przyjęcia skargi lub wniosku, który podpisują wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie.
Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków w Izbie Administracji Skarbowej w Olsztynie:
Dyrektor Izby Administracji Skarbowej lub wyznaczony pracownik przyjmuje interesantów w sprawie skarg i wniosków w godzinach pracy urzędu, a także w godzinach póżniejszych, po uprzednim uzgodnieniu terminu i godziny spotkania.
W każdy poniedziałek, poza godzinami pracy urzędu tj. od 15.15 do 16.15 dyżur pełni wyznaczony przez Dyrektora pracownik.
Rozpatrywanie petycji w Izbie Administracji Skarbowej w Olsztynie:
Przyjmowanie i rozpatrywanie petycji odbywa się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach.
Petycje są formą bezpośredniego udziału obywateli w procesie sprawowania władzy. W ramach petycji obywatele mogą zgłaszać indywidualnie lub zbiorowo postulaty, wnioski lub propozycje dotyczące zmiany prawa, spraw i problemów związanych z życiem publicznym.Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.
Petycję możesz złożyć sam, może ją złożyć grupa podmiotów, może ją w Twoim imieniu złożyć pełnomocnik. Możesz też złożyć petycję w interesie innego podmiotu za zgodą tego podmiotu.
Petycja może zawierać zgodę na ujawnienie na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego danych osobowych podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu w imieniu którego petycja jest składana. Zgoda jest dołączana do petycji.
Petycje dotyczące zakresu działania jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie można:
- przesłać listownie na adres: Izba Administracji Skarbowej w Olsztynie, Al. Piłsudskiego 59A, 10-950 Olsztyn;
- przesłać w formie pisma elektronicznego, za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej: ePUAP. Aby móc skorzystać z zasobów tego systemu, należy założyć konto na stronie internetowej portalu epuap (link otwiera nowe okno w innym serwisie) . Założenie konta wymaga podania: imienia, nazwiska oraz adresu poczty elektronicznej (e-mail), który wskazujemy jako właściwy do wymiany informacji w ramach ePUAP.;
- przesłać elektronicznie na adres: ias.olsztyn@mf.gov.pl;
- złożyć w Kancelarii Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie Al. Piłsudskiego 59A, 10-950 Olsztyn. w dni robocze w godz. 7.15-15.15
Petycja powinna zawierać:
- oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję;
- wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów;
- oznaczenie adresata petycji;
- wskazanie przedmiotu petycji.
Petycje niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego nie będą mogły być rozpatrzone. Petycji nie można złożyć telefonicznie.
Petycje wpływające do Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie w 2017 r.:
- Petycja Związku Zawodowego Celnicy PL
- Petycja Stowarzyszenia Wolny Elbląg
Informacja sygnalna
- Zarządzenie Nr 31/2024 Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie z dnia 19 września 2024 r. w sprawie ustalenia zasad w zakresie wewnętrznych zgłoszeń naruszeń prawa, postępowania z nimi oraz ochrony sygnalistów w Izbie Administracji Skarbowej w Olsztynie (przeszukiwalny plik PDF 306 KB),
- Załącznik nr 1 - Formularz zgłoszenia informacji sygnalnej (plik docx 24 KB),
- Załącznik nr 2 - Formularz zgłoszenia działań odwetowych (plik docx 23 KB).