Nowe zasady obsługi podatnika
W związku z potrzebą zapewnienia podatnikom większego bezpieczeństwa oraz komfortu wprowadziliśmy nowe zasady obsługi w urzędach skarbowych.
Na wizytę w Urzędzie Skarbowym możesz umówić się korzystając z jednego z trzech możliwych sposobów:
- elektronicznie – dzięki usłudze Umów wizytę w urzędzie skarbowym,
- telefonicznie – pod numerem 22 330 03 30 - wybierz 1, następnie wybierz 8,
- podczas osobistej wizyty w urzędzie w punkcie rezerwacji wizyt.
Nie potrzebujesz umawiać wizyty w urzędzie, aby zostawić dokument w urnie (bez potwierdzenia odbioru) lub otrzymać potwierdzenie na swojej kopii w punkcie podawczym. Jeżeli chcesz wyjaśnić wątpliwości dotyczące złożonego dokumentu - umów wizytę.
Urząd Skarbowy w Olsztynie przyjmuje umówionych klientów w:
- poniedziałek w godzinach 8:00 - 18:00,
- wtorek - piątek w godzinach 8:00 - 15:00.
Pamiętaj, że chcąc uzyskać zaświadczenie przyjdź z napisanym wnioskiem o wydanie zaświadczenia, którego potrzebujesz oraz z dowodem wpłaty opłaty skarbowej za każdy egzemplarz zaświadczenia. Zaświadczenia dla celów socjalnych zwolnione są z opłaty skarbowej.
Gdy działasz przez pełnomocnika załącz pełnomocnictwo wraz z opłatą skarbową w wysokości 17,00 zł za pełnomocnictwo. Opłata skarbowa NIE występuje, gdy udzielasz pełnomocnictwa małżonkowi, rodzicom/dziadkom, dzieciom/wnukom, rodzeństwu, pasierbowi/pasierbicy, ojczymowi/macosze.
Ponadto w przypadku:
- zaświadczeń o niezaleganiu otrzymasz je jeśli wymagane zobowiązania są przez Ciebie prawidłowo uregulowane;
- zaświadczeń w zakresie podatku od spadków i darowizn dodatkowo do wniosku dołącz:
- w przypadku nabycia majątku w drodze darowizny - akt notarialny darowizny;
- w przypadku działu spadku lub zniesienia współwłasności - postanowienie sądu lub ugodę bądź akt notarialny;
- w przypadku nabycia majątku w drodze spadku - postanowienie sądu stwierdzające nabycie spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia.
- w przypadku nabycia majątku w drodze darowizny - akt notarialny darowizny;
- zaświadczeń do zagranicznego organu podatkowego - jeżeli zaświadczenie ma być wystawione/potwierdzone na formularzu zagranicznego organu podatkowego, dołącz do wniosku formularz zagranicznej administracji podatkowej w wersji polskojęzycznej. Jeśli formularz nie posiada takiej wersji, dołącz tłumaczenie na język polski tego formularza przez tłumacza przysięgłego. Formularze te powinieneś również częściowo wypełnić np.: dane osobowe, adres zamieszkania i podpisać.
Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia wynosi: - zaświadczenia o niezaleganiu 21 zł, - pozostałe zaświadczenia 17 zł. Zaświadczenia dla celów socjalnych zwolnione są z opłaty skarbowej.
Osobiste załatwienie sprawy
Każdy klient może załatwić sprawę osobiście w siedzibie urzędu, w godzinach pracy Urzędu.
Sprawę można również załatwić przez pełnomocnika (chyba, że charakter czynności wymaga osobistego działania). Pełnomocnictwo jakiego można udzielić może mieć charakter ogólny lub szczególny. Pełnomocnictwo ogólne upoważnia do działania we wszystkich sprawach podatkowych. Zgłasza się je wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego z konta podatnika na Portalu Podatkowym (link otwiera nowe okno w innym serwisie). Nie wymaga ono wnoszenia żadnych opłat, wystarczy jedynie posiadać konto na Portalu Podatkowym (link otwiera nowe okno w innym serwisie). Adwokat, radca prawny oraz doradca podatkowy mogą sami zgłosić udzielone im pełnomocnictwo ogólne. Pełnomocnictwo szczególne natomiast upoważnia do działania w imieniu podatnika we wskazanej sprawie podatkowej. Do akt sprawy wówczas należy przedłożyć jego oryginał lub notarialnie poświadczony odpis. Pełnomocnictwo szczególne podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł (wolne od opłaty są pełnomocnictwa udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu).
Korespondencyjne załatwienie sprawy
Dokumenty/deklaracje można przesłać:
- za pośrednictwem poczty na adres urzędu
- za pomocą systemu e-deklaracje
- za pomocą e-Urzędu Skarbowego (link otwiera nowe okno w innym serwisie)
- za pomocą Elektronicznej Skrzynki Podawczej (link otwiera nowe okno w innym serwisie)
Aby móc skorzystać z zasobów Elektronicznej Skrzynki Podawczej, należy założyć konto na stronie internetowej portalu epuap (link otwiera nowe okno w innym serwisie). Założenie konta wymaga podania: imienia, nazwiska oraz adresu poczty elektronicznej (e-mail), który wskazujemy jako właściwy do wymiany informacji w ramach ePUAP.
Opłata skarbowa od wydawanych zaświadczeń i udzielanych pełnomocnictw
Opłatę skarbową od wydawanych zaświadczeń i udzielanych pełnomocnictw należy uiszczać na rachunek bankowy Urzędu Miasta w Olsztynie numer
09 1030 1508 0000 0008 2310 0003:
- w przypadku zaświadczeń o niezaleganiu w wysokości 21zł,
- w przypadku pozostałych zaświadczeń oraz od udzielonych pełnomocnictw i upoważnień w wysokości 17zł
Telefoniczne załatwienie sprawy
Kontakt telefoniczny należy do najbardziej powszechnych a zarazem efektywnych sposobów komunikowania się klienta z Urzędem. Pracownik obsługujący telefon powinien dołożyć wszelkich starań aby klient uzyskał kompetentną, wyczerpującą odpowiedź na zadane pytania – stosownie do obowiązujących przepisów prawnych.
Z uwagi na ochronę danych osobowych oraz tajemnicę skarbową - nie wszystkie informacje mogą być udzielane telefonicznie.
Osobiste dostarczenie dokumentów na nośniku informatycznym
Dostarczenie dokumentu elektronicznego na informatycznym nośniku danych do siedziby Urzędu Skarbowego, odbywa się w godzinach pracy kancelarii, na następujących nośnikach danych:
- płyta CD
- płyta DVD
Potwierdzenie odbioru nastąpi w formie papierowej.
Wymagania dla dokumentów elektronicznych dostarczanych do Urzędu na informatycznych nośnikach danych:
- Dokument elektroniczny doręczany na informatycznym nośniku danych jest przekazywany odbiorcy wraz z tym nośnikiem.
- Dokumenty elektroniczne muszą spełniać wymogi określone w przepisach odpowiednio Ordynacji podatkowej lub Kodeksu postępowania administracyjnego.
- Dokumenty elektroniczne muszą być podpisane ważnym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.
- Akceptowalne formaty dokumentów i załączników to: DOC, DOCX, RTF, XLS, XLSX, XML, TXT, ODS, ODT, GIF, JPG, TIF (TIFF), PNG, PDF, ZIP.
- Dokumenty lub nośniki zawierające oprogramowanie złośliwe będą automatycznie odrzucane i nie zostaną rozpatrzone.